سازمان کارگران انقلابی ایران - راه کارگر
Against gender oppression علیه ستم جنسیتی
صفحه اول خشونت علیه زنان تاریخی ویدئو کلیپ برنامه های رادیویی آرشیو
جنبش زنان
نخوردن تا پای مرگ
نشریه آلمانی اِما، برگردان: لاله حسین پور
         
روانشناسان هشدار می دهند که باید مراقب انواع و اقسام رژیم های غذایی که از هر طرف به ویژه در رسانه ها به گوش می رسند، باشیم. مشکل این جاست که دیگر با غذا خوردن، یک رابطه نرمال، راحت و بدون استرس وجود ندارد. آن هایی که رژیم های غذایی را فرموله می کنند و تحویل جامعه می دهند، دیگر از کلمه رژیم غذایی استفاده نمی کنند، بلکه ...
مجید دارابیگی : زن شرقی در قربان گاه سنت          
با وجود این که در دهکده ی جهانی  امروز،  در پرتو رسانه های اجتماعی، کوچک ترین روی دادها، بازتاب گسترده ای می یابد و چشم و گوش همه گان از قربانی شدن هم نوعان پر است، اما باز هم نوع تجاوز و چه گونه گی تجاوز و ارتکاب عمل جنائی متفاوت است و گاه شنیدن جنایتی از این گونه، عذاب وجدان به مراتب بزرگ تری به بار می آورد.
نسرین ابراهیمی: هشت مارس 2017 و چشم انداز جنبش توده ای زنان          
راهپیمایی عظیم زنان در 21 ژانویه 2017 منادی موج جدیدی از مبارزات فمینیستی زنان بود. تمرکز این جنبش نه فقط علیه ترامپ و دیدگاه خشن و زمخت ضد زن ، ضد همجنس گرائی و نژاد پرستانه وی بلکه علیه تعرض نئولیبرالی به حقوق اجتماعی و شغلی زنان نیز می باشد. راهپیمایی علیه ترامپ در همانجا متوقف نشد بلکه به حرکتی ضد نئولیبرالیسم و برای حقوق کاری ، اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است.
هنگامی که زنان بر سر دستمزد مذاکره می کنند
نشریه ژاکوبین- ایلا ماهونی : برگردان پروین اشرفی
         
با در نظر گرفتن روحیه حول و حوش مارش زنان در ژانویه و آکسیون های روز جهانی زن، در کنار برآمد سازماندهی سوسیالیستی در ایالات متحده، این گفتگوها می تواند یک اقدام واقعی کارگری و در محل کار را جوانه بزند. این نوع اقدام جمعی، بهترین شانس را در واداشتن سرمایه داران به کاهش تبعیض سکسیستی دارا می باشد.
پروین اشرفی : محیط زیست و جنسیت          
زنان تاریخا فاقد دسترسی به موقعیت ها و پروسه های هستند که به تصمیم گیری و آماده سازی اضطراری در چگونگی مخافظت از خود در برابر چالش های تغییرات محیط زیستی می انجامد، و در این پروسه ها شرکت داده نمیشوند. از این منظر، یک تحلیل مبتنی بر جنسیت ، از مسئله تغییرات محیط زیستی و تأثیرات آن بر روی زنان ، حتما لازم و ضروری است
زهره ستوده : زنان کمون پاریس          
کمون پاریس یک رویداد تاریخی است که ریشه در انقلابات و مبارزات اجتماعی ـ سیاسی گذشته فرانسه بویژه اززمان انقلاب کبیر فرانسه 1789 به بعد دارد . سقوط امپراتوری دوم، اعلام جمهوری سوم، قحطی، چندین ماه گرسنگی، شکست فرانسه در جنگ با دولت پروس و تسلیم در برابر بیسمارک صدراعظم آلمان علل بروز کمون پاریس بودند.
مجید دارابیگی:صیغه، ابزار روسپی گری اسلامی          
آن هائی که با ادعای خوانش دیگری از اسلام، یا نواندیشی اسلامی، بر آن اند تا از اسلام چهره ای دموکراتیک با سیمای انسانی نشان دهند و موضع جمهوری اسلامی در باره ی ازدواج موقت را اسلام شیعی می دانند و ادعا دارند که اهل سنت به گونه ای دیگرند و ....
تقی روزبه : نقش زنان در قافله تمدن و رهائی          
فارغ از ارزش گذاری، و به عنوان یک واقعیت تلخ و گزنده تاریخی، زنان در مجموع بیشترین باراجتماعی را در پیش برد قافله تمدن بشری و به همان اندازه بیشترین ستم و استثمار و سرکوب را بردوش خود حمل کرده اند. بسیار بیشتر از وزن اجتماعی خود به عنوان نیمی از جامعه چه درعرضه تولید و خدمات اجتماعی رسمی و چه درحوزه های گوناگون تولیدی و اشکال گوناگون کارعاطفی-اجتماعی غیررسمی.
اعلامیه شورای همکاری نیروها ی چپ و کمونیست
در باره هشتم مارس روز جهانی زن
         
هشت مارس بار دیگر فرا می رسد.این روز، روز جهانی زن را به همه ی زنان و مردان آزاده ی جهان، به همه زنان و مردان آگاهی که درصف مقدم پیکارهای ستم جنسیتی قرار دارند، به ویژه به همه زنان کارگر و زحمتکش که نیروی اصلی مبارزه علیه مرد سروری و پدرسالاری هستند تبریک می گوئیم.
من، من هستم . نه زن، نه مرد!
نشریه اما بازگردان: لاله حسین پور
         
چه چیزی ما را به زن یا مرد تبدیل می کند؟ آیا عضو جنسی کافی ست که یک انسان را زن یا مرد بنامیم؟ آیا مغز مردان و زنان با یک دیگر تفاوت دارد؟ مغز مردی که در پروسه زندگی خود تبدیل به زن شده است، چه تفاوتی با مغز زنی دارد که زن باقی مانده است؟
اطلاعیه مشترک اتحاد عمل تشکل های چپ ایرانی درامریکای شمالی
بمناسبت 8 مارس روز جهانی زن همراه با جزئیات برخی فعالیتها در شهرهای شیکاگو، مونترال و ونکوور
         
زنده باد 8 مارس
در آستانه ۸ مارسی دیگر قرار داریم. ۱۶۰ سال پیش روزی که زنان کارگر کارخانجات نساجی نیویورک برعلیه شرایط کار و دستمزدهای نازل شورش کرده و خیابانها را از آن خود ساختند،
بهرام رحمانی: عقیم‌سازی زنان محروم و قربانیان حکومت فاشیستی حکومت اسلامی ایران!          
شنیدن چنین خبری، به‌حدی تکان‌دهنده است که قلب هر فرد انسان‌دوست را به درد می‌آورد تا با تمام قدرت فریاد بزند که این چه روزگاری است که برای ما انسان‌ها به وجود آورده‌اید؟! محروميت يكی از آسيب‌ديده‌ترين اقشار جامعه از حق داشتن فرزند به‌زور و اصلاح نسل!
نسرین بهمن پور: نگاه به دنیای من          
باز دوباره منتظر روزی هستم که مرا به یاد زنانی می اندازد که دوران سخت مبارزه برای رسیدن به حقوق حقه خودرا سپری کرده اند وپیشینه ای پر از فراز ونشیب را پشت سر گذارنده اند . 8 مارس مظهر زنان پویایست که راه های دشوار را به جان خریده اند وخواهند خرید . سر آغاز حرکت زنانی که فعالیت های اعتراضی خود را رقم زدند .
تهمینه خسروی –کارگر بازنشسته کارخانه ریسندگی بافندگی وطن
8 مارس و جنبش زنان
         
روز جهانی زنان که در گذشته روز جهانی زنان کارگر نامیده میشد،بزرگداشتی است که هر ساله در 8 مارس برای برگزاری جشنی برای دستاوردهای مبارزات زنان و اعتراض علیه نابرابریهای موجود انجام میشود.
بزرگداشت چنین روزی احترام به نیمی از جمعیت جهان است که بحران سرمایه داری موقعیت فردی و اجتماعی آنان را در شرایط خطیرتر و وخیم تری قرار داده است.
بهمن یوسفی : هشتم مارس روز برابری انسانهاست!          
جامعه جهانی و مبارزه زنان راه طولانی و پر مشقتی را سپری کرده است تا به این روز رسیده است. روز هشت مارس به آسانی بدست نیامده و مردسالاران و مرتجعین و سرمایه داران هم آن را به زنان اهدا نکرده اند. بی شک در این روز سکته هم خواهند کرد.
مبارزات و مقاومت کارگران کره جنوبی زنان کارگر دردهه <کیم میکی یونگ*: ترجمه هاله صفرزادهbr>1970          
" زنان کارگر در کره جنوبی زمانی اعتصابات کارگری را آغاز کردند که فعالیت کارگری به شدت سرکوب می​شد و این رفتار در تضاد کلی با عدم فعالیت کارگران مرد در دهه هفتاد بود. مبارزات این زنان رادیکال و پیشرو بود و همچنین نقض آشکار فرهنگ پدرسالارانه و علیه هنجارهای جنسیتی سفت و سخت حاکم بر جامعه بود.
هاله صفرزاده : سازماندهی و پیکار علیه استثمار و تبعیض
تجربه زنان کارگر کره جنوبی
         
مبارزه زنان برای دستیابی به حقوق اولیه و انسانی چنان با زندگی روزمره آنان در هم آمیخته است که به سختی میتوان مرزی میان مبارزه و زندگی آنان مشخص کرد. در سراسر دنیا، زنان مجبورند از یک سو با استثمار شدید در محیط کار مقابله کنند و از سوی دیگر
اسناد سمینارهای زنان ایرانی در آلمان انتشار یافت          

اسناد سمینارهای سراسری سالانه¬ی تشکل‌های مستقل زنان و زنان دگر و هم‌جنس‌گرای ایرانی در آلمان پس از سی و پنج سال گردهمایی انتشار یافت. این حرکت که با فراخوان مسعوده پژوم بر علیه حجاب اجباری در پاییز ١۹۸١ در خارج از ایران آغاز شد، مبارزه‌ی مستقل زنان ایرانی در خارج از کشور را در چالش علیه پدر ـ مردسالاری کهن شکل داد. مجموعه‌ی اسناد جمع آوری شده در سه جلد و در ١٥٠٤ صفحه دفتری است ناتمام، که گوشه‌ای از تلاش‌های زنان ایرانی در تبعید را بازتاب می‌هد.

زهیر باقری نوع‌پرست: روابط خطرناک: ازدواج‌ها و طلاق‌های مارکسیسم و فمینیسم          

ارائه تصاویر کاریکاتوری از انقیاد برای شوراندن و تهییج کارآیی بسیار زیادی دارند ولی اگر هدف صرفاً هیجان‌زدگی و شور و شوق‌آفرینی نیست بلکه مبارزه جدی با انقیاد و سرکوب واقعی است باید سختی بررسی شرایط، فکر کردن و مطالعه و فعالیت مدنی بر مبنای آگاهی به دست آمده از این فعالیت را به جان خرید.

اشرف علیخانی (ستاره): حضور زنان در مدیریت سیاسی!؟ دروغی بزرگ          
در تازه ترین خبرهای 14 بهمن به خبر جالبی برخوردم. خبرگزاری ایلنا به نقل از محمدرضا عارف، گزارشی را منتشر کرده که البته ما فقیر فقرا که وسعمان نمیرسد مرغ و برنج بخریم تا مرغ پخته روی دیس پلو بتواند بخندد، ولی این خبر حقیقتاً مرغهای پشت ویترین مغازه ها که درحال تماشای برف بودند را به خنده که چه عرض کنم، به قهقهه انداخته است.
من، من هستم. نه مرد، نه زن....
بازگردان از نشریه اما 324 لاله حسین پور
         
تا جایی که آمار نشان می دهد، از هر 30هزار انسان در آلمان، یک نفر ترانس سکسوئل است. به عبارت دیگر سه هزارم درصد انسان ها در آلمان، یا با جنسیت زن متولد شده، اما خود را مرد احساس می کنند، یا برعکس و یا جنسیت شان از بدو تولد نامعلوم است. هرچند این آمار تنها متوجه افرادی است که احساس خود را اعلام کرده و یا به پزشک مراجعه کرده اند.
اعلامیه کمیته مرکزی سازمان راه کارگر بمناسبت ٢۵ نوامبر: روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان
خشونت علیه زنان در ایران فاجعه بارتر می شود، به خود آئیم !
         
٢۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است. این مبارزه یکایک ماست برای جامعه ای انسانی ، مبتنی برآزادی و برابری؛ عاری از هر گونه تبعیض برمبنای جنسیت ، گرایش جنسی ، ملیت ، طبقه ، مذهب و عقیده ! مبارزه ای که نباید به یک روز معطوف و محدود شود ، باید جزئی از برنامه و پراتیک روزانه همه مردمان باشد.
مارکسیسم و رهایی زنان / لوئیس اوشی / ترجمه‌ی فرزانه راجی          
یک انقلاب کارگری برای سرنگونی سرمایه ‌داری باید زنان را نیز رهایی بخشد. به همین دلیل امروز مارکسیسم انقلابی با کسانی که خواهان مبارزه با تبعیض جنسیتی هستند، ارتباطی پایدار دارد. اصول پایه‌ ای و چارچوب نظری مارکسیسم – شامل درک درستی از پتانسیل انقلابی طبقه‌ ی کارگر، پذیرش توانایی و ضرورت مبارزه‌ ی کارگران برای رهایی تمامی ستمدیدگان، تعهد به مداخله‌ ی فعال در جنبش طبقه ‌ی کارگر برای تحقق این پتانسیل و نیاز به ساخت یک بدنه‌ ی وسیع‌ تر نظری ب ه‌منظور تقویت مبارزات آینده – همچنان چارچوبی خواهد بود برای فهم دقیق‌ تر نظام سرمایه‌ داری و ستم بر زنان و درنهایت مبارزه با آن‌ ها.

لاله حسین پور : حجاب یا ورزش؟          
یک سئوال انحرافی که جوابت به هر طرف گرایش داشته باشد، اشتباه کرده ای. طرح چنین سئوالی یک دام است. دامی که دست و پایت را به زنجیر می کشد و نمی گذارد به حرکتت ادامه دهی. نه می گذارد به مبارزه ات علیه حجاب اجباری ادامه دهی و نه می گذارد در ورزش ارتقاء پیدا کنی.
علی جلال : درود بر خانم نرگس محمدی, ننگ و نفرت باد بر جمهوری اسلامی          
خانم نرگس محمدی را بسیاری از ایرانیان و شاید همگان می شناسند و همچنین مبارزان حقوق بشر در پهنه جهانی از مبارزات او آگاه هستند ایشان از بنیان گذاران کا نون مدافعان حقوق بشر در ایران, از مبارزان راه صلح و مخالفت با جنگ همچنین از مبارزان سرسخت و فداکار برای لغو حکم اعدام درایران می باشند
بازگشت مجدد به قرون وسطا !!
شانزده سال زندان برای نرگس محمدی ؟!
         
رژیم اسلامی استبدادی ایران در طول ۳۷ سال حاکمیت خود مظهر کامل نقض حقوق بشر و صدور احکام فاشیستی زندان، شکنجه، سنگسار، قصاص، تیرباران و اعدام علیه مردم و مخالفین بوده است. این رژیم البته همچون رژیم ستم شاهی که اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل را امضا کرده اند!!! دائما مجبور است که مخالفین خویش را نه به خاطر اندیشه و ابراز عقیده و یا فعالیت اجتماعی شان بلکه با عنواینی چون: خرابکار، محارب، مفسد فی الارض، برانداز، عامل و جاسوس دول معاند و ... به حبس و شکنجه و اعدام محکوم کند.
راوی: زنان در چنبرهء اسارت دین و سرمایه          
اخیرأ مرکز آمار ایران "نتایج آمار گیری نیروی کار در پائیز ١٣٩٤" را انتشار داد که در نگاه اول حکایت از سهم ناچیز زنان در بازار کار و اشتغال دارد. بر طبق این سند « در صورتی که جمعیت 15 ساله و بیش تر، جمعیت در سن کار فرض شوند، نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور 41,8 درصد به دست می آید. این شاخص در بین مردان 69,4 درصد و در بین زنان 14,4 درصد، در نقاط شهری 40,8 درصد و در نقاط روستائی 44,5 درصد به دست می آید..»
لاله حسین پور : ما خسته نمی شویم
آن ها هم خسته نمی شوند.
         
اصلا بحث بر سر حجاب نیست. بحث بر سر آزادی پوشش است. اگر زنی به هر دلیلی بخواهد حجاب داشته باشد، احترامش واحب است. قرار نیست بعد از فردای جمهوری اسلامی، با دیکتاتوری رضاخانی، حجاب را با شعار "یا بی روسری، یا توسری" از سر زنان برداریم. قرار است انسان ها را آزاد بگذاریم تا خود پوشش خویش را انتخاب کنند.
گفتگوی " آلوارو گوزمان باستیدا " با " نانسی فریزر" برگردان: پروین اشرفی
" کلینتون تجسم نوعی از فمینیسم لیبرال است که زنان ممتاز عمدتا از آن نفع می برند.
         
نانسی فریزر (متولد ۱۹۴۷ در بالتیمور) از اواخر سال های ۱۹۶۰ در خط مقدم مبارزات فمینیستی و نظریه انتقادی بوده است. انتقاد از آنچه که او "فمینیسم نئولیبرال" می خواند و نظریات او در مورد به رسمیت شناختن اجتماعی و توزیع مجدد، به مثابه مفهومی جهت درک نابرابری های اجتماعی، بسیار تأثیر گذار بوده است.
بحثهایی‌درباره‌استراتژیهای‌سوسیالیست فمنیستها در‌شرایط‌ کنونی نسرین ابراهیمی          
زنان از تهاجمات اخیر سرمایهداری علیه طبقه کارگر و تداوم روابط پدرساالری به ستوه آمده و برانگیخته شدهاند، و جنبشی بهوجود آوردهاند که با آرایش و شیوه حیرتانگیزی به صحنه سیاست جهانی وارد شدهاند. این جنبش عرصه مهمی از سیاست سوسیال فمینیستها را به خود اختصاص داده است. امروزه بر خالف گذشته، ایدههای فمینیستی در میان بخشی از جنبشهای ضد سرمایهداری مشاهده میشود، هر چند که هنوز هم انتقال این ایدهها به درون جنبشها سخت دشوار است.

برهان عظیمی: قاتل ستایش محصول کدام چرخش است؟
گزینه ما چه باید باشد و یا نباشد؟!
         
رفقا و دوستان عزیز یک نکته فکر مرا به خود از زمان قتل فجیع ستایش مشغول کرده است... به نظر من ما نیاز داریم با رویکرد علمی با پرهیز از احساست به این مورد مشخص برخورد کنیم.
فمینیسم ضد سرمایه داری
نیکول اشآف - برگردان: پروین اشرفی
         
اهداف فمینیسم رادیکال و سوسیالیسم در نهایت یکی است : عدالت و برابری برای همه مردم. سوسیالیسم و فمینیسم دارای یک رابطه طولانی، و در زمان هایی پربار، می باشند.
مصاحبه حسام یوسفی با خانم موژان طاهر: موژان طاهر اولین زن ایرانی در تهران در کنار برج میلاد دست به اعتراض برهنه زد          
خانم موژان طاهر کارگردان سینما و فعال حقوق زن در 12 فروردین سال 1395 در شهر تهران کنار برج میلاد دست به اعتراض برهنه زد او می‌گوید «این روز را برای نه گفتن به جمهوری اسلامی و قوانین ضد زنش انتخاب کردم.»
ماتریالیستی کردن مجدد فمینیسم ترزا ل. ابرت / ترجمهی فرزانه راجی          
ترجمه ی این متن بدین معنا نیست که مترجم با تمامی نظرگاه های نویسنده ی مقاله موافق است. هدف از ترجمه ی این دست مقالات آشنا شدن سوسیال/ مارکسیست فمینیست ها با نظرات متنوعی است که سعی دارند تفسیری طبقاتی/ مارکسیستی از فمینیسم ارائه دهند. به نظر مترجم آشنایی با این نظرات متنوع در خدمت تعمیق دانش آن بخش از جنبش زنان است که به آموزه های مارکس باور دارند. مترجم

حق ازدواج برای همه
برگردان لاله حسین پور
         
هم چنان تصور می شود، چون زنان نتوانسته اند مردان را به خود جلب کنند، و یا این که از مردان ضربه خورده اند، لزب و هم جنس خواه شده اند. یا زنانی که به دنبال جاه و مقام هستند، برای این که مردان را مانع پیش رفت خود می دانند، هم جنس خواه می شوند. هم چنان تصور می شود که هم جنس خواهی یک امکان است و راهی است که زنان فمینیست ضد مرد آن را انتخاب می کنند.
زن به‌دنیا آمدن نباید مانع باشد          
تا پیروزی در این مبارزه راه درازی در پیش است. برای این که کنوانسیون رفع همه‌ی اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) به اجرا درآید، هنوز فعالیت زیادی لازم است.
برهان عظیمی ستم بر زنان "عادی" یا "طبیعی" نیست: جزلایتجزیی و لاینفک از تقسیم جامعه به استثمار کننده و استثمارشونده است، در نظام سرمایه داری-امپریالیسم کنونی تنیده، دائمی و "جاودانه" شده و ادامه پیداکرده است.          
در هر جامعه‌ای که پرورش می‌یابیم، بسیار آسان است فکر کنیم روش زندگی ما، پندارهایی که توسط آن روابط روزمره را انجام می‌دهیم و روابط روزمره‌ای که ما طبق عادت و "سنت" انجام می‌دهیم "طبیعی" هستند. و ...
بازخوانی تعامل جنبش زنان ایران با جنبش های زنان دیگر کشورها «ما و جغرافیای محدودمان» آزاده فرامرزی ها، الناز انصاری، دلارام علی          
از زمانی که صدیقه دولت آبادی به نمایندگی از زنان ایران در کنگره بین المللی زنان در برلین شرکت کرد حدود ۰۱۱ سال می گذرد. دولت آبادی موسس یکی از اولین دبستان های دخترانه ایران و مدیر مسئول یکی از بانفوذترین روزنامه های زنان در اصفهان )زبان زنان( بود. در برابر این پیشینه به نظر می رسد سهم جنبش زنان ایران در بهره گیری از امکانات ارتباطی که جهان را دگرگون کرده، آن قدری نیست که بتواند در مقابل تاریخ رو سفیدمان کند.

بازاندیشیِ معضل جنسیتی امکانات سیاسی جدیدی را به وجود می آورد گفتوگوی پی یر شَیّان با جودیت باتلر          
در کتاب معضل جنسیتی شما نوعی مطرح می کنید. این حرکتی جدید برای نظریه ی سیاسی فمنیست است این حرکت جدید چیست؟ جودیت باتلر: این کتاب بر کاری تاکید می کند که قبلا در حوزه های انسان شناسی و جامعه شناسی بر روی جنس زن، بنا شده بود. وقتی آن را نوشتم بیست وچهار سالم بود. به نظرم خیلی مهم بود که فقط درباره ی چیزی که زنان می خواهند پرسشی مطرح نکنیم،

امید بهرنگ : نقد فیلم «ناهید»
جاری کردن صیغه میان سنت و مدرنیسم!
         
شدت ستم بر زنان، فقر جانکاه اکثریت مردم و بروز انواع و اقسام مصائب اجتماعی چنان در جامعه گسترش‌یافته که به سینمای رسمی ایران نیز راه‌یافته است. اما گویی برای اغلب سینماگران ایرانی، سینما وسیله‌ای برای تحمیق بیشتر مردم شده است.
ظهور، افول و بازگشت فمینیسم مارکسیستی فریدا آفاری و فرزانه راجی          
این ترجمه در زمانی منتشر می شود که از یکسو زنان خاورمیانه با جنگ های منطقه ای امپریالیستی، آوارگی، فقر، بردگی، - تجاوز، شکنجه، سنگسار و اسیدپاشی مواجه اند و از سوی دیگر نسل جدیدی از زنان روابط سنتی را به چالش کشیده اند. در ایران زنان دانشجو ٦۰ درصد جمعیت دانش آموختگان را تشکیل می دهند، بسیاری خود را فمینیست می دانند و خواهان حقوق برابر با مردان اند.

جنبش و تشکلهای زنان در دوران انقلاب مشروطه بر گرفته ازکتاب : تاریخ احزاب سیاسی ایران– جلد یک دکتر یونس پارسا بناب ( جامعه شناس و استاد دانشگاه در واشنگتن )          
شوراهای زنان شوراها و دیگر سازمانهای زنان که در دوره اوّل انقلاب مشروطیّت در ایران در دفاع از انقلاب مشروطیت و احقاق حق برابر ی و رفع ستم بر زنان بوجود آمدند متنوع و بیشمار بودند ولی به خاطر حاکمیت جّو خرافات مذهبی از یک سو و تسلط رژیم استبداد از سوی دیگر ، هوّیت و وجود آنان برای سالهای مدید از نظر مردم ایران پنهان نگاه داشته شدند

فریبرز رئیس دانا : روز جهانی زن شکفته باد
آزادی زنان و آزادی از ستم سرمایه
         
زنانه تر شدن فقر و محرومیت و تبعیض شغلی محصول بد جنسی مردان نیست، هر چند در مواردی باشد. این آموزه ی فمینیستی سطحی را از دل برون کنیم. راه حل نیز در کامیابی شخصی و جبران محرومیت با توسل به کالایی شدن زنان نیست و چانه زنی مجزای زنان برای تأمین حقوق سطحی کافی نیست.
پروین اشرفی : به بهانه ۸ مارس روز جهانی زن
گذری بر انگاره های ذهنی جنسیتی
         
نگرش جنسیتی زنانه در بطن خود نگرشی رفرمیستی است. این دیدگاه از امر رفرم که می تواند گاها زمینه ها و شرایطی را برای تقلیل ستم بر زنان، و نه از بین بردن کامل آن، فراهم سازد، به رفرمیسم محض به عنوان تنها راه چاره معضلات زنان می رسد و در آن در جا می زند؛
جنبش فدرال دموکرات آذربایجان : ۸ مارس ، روز جشن جهانی زن گرامی باد          
ستم جنسی ، شکلی از ستم پنهان و آشکار طبقاتی ، و در عین حال شکلی از ستم و سرکوب سیاسی و مدنی در جامعه ماست. ازاینرو ، مساله برابری حقوقی و سیاسی زنان بعنوان نیمی از جامعه ، مساله عموم و بخش جدائی ناپذیری از ازادی همگانی است . در مناطق ملی ، این تبعیض ، رنگ و شکل مضاعفی از تبعیض ملی و یا مذهبی و فرهنگی را نیز بخود گرفته است
شمس الدین امانتی: کارگروه ویژه زنان شاغل در صنعت نفت          
زنان مبارز همچنان خواهان آزادی و برابری با مردان در همۀ عرصه ها هستند. مردان آزادیخواه، برابری طلب و مبارز در ایران تحت حاکمیت رژیماسلامی مدافع خواسته های واقعی زنان بوده و هستند.
ادامه این اتحاد و همبستگی بین زنان و مردان مبارز، سکولار، چپ و سوسیالیست تنها راه رهایی از قوانین قرون و سطایی رژیم اسلامی بر زنان است. ما نیز در این مبارزه عادلانه یار و یاور آنها خواهیم بود.
اعلامیه سازمان ها و نهادهای چپ و کمونیست در گرامی داشت روز جهانی زن
گرامی باد هشت مارس روز جهانی زن
         
در سالهای اخیر، طرح های ضد زن حاکمیت صرفا ایجاد محدودیت در عرصه فعالیت های اجتماعی نبوده بلکه در دو حوزه بازار کار و افزایش جمعیت تهاجم وسیعی را علیه زنان سازمان داده اند. . رژیم از طریق تشدید آپارتاید جنسیتی و با ایجاد انواع فشارها برای کاهش شدید مشاغل رسمی زنان ، کوشیده است زنان را به خانه نشینی بکشاند.
ناصر اصغری : فمینیسم؛ جنبشی که آینده اش گذشته است          
روز جهانی زن یادآوری چندین باره جنگ بر سر حقوق برابر زنان، نه صرفا در برابر قانون، بلکه در تمام شئون زندگی است. برابری حقوقی زن امروز دیگر بر سر اسم خشک و خالی زن بودن و یا حتی جنسیت او نیست.
شهاب برهان: زنانه کردن چهره مجلس - پیش به سوی زنانه کردن چهره ارتجاع !          
فمینیسم اجتماعی، یک گرایش و یک پیکار رهائیبخش است؛ و نه تنها رهائی زنان از ستم جنسی، بلکه به این سبب نیز که جنبش رهائی زنان نمی تواند بدون همدستی و همپشتی با همه جنبش های پیشرو، دموکراتیک، ضد استبداد، ضد استثمار، به مقصد برسد و
ندای زنان ایران: برگزاری مراسم هشت مارس در تهران و خبر رهایی یک زندانی از اعدام          
مراسم با حضورجمعی از فعالین زنان ،فعالین کارگری و دانشجویی و فعالین حقوق کودک و جمعی از نویسندگان و بخشهای مختلفی از زنان و مردانی که از شهرهای دور و نزدیک به شوق حضور در جشن هشت مارس آمده بودند، برگزار شد
(به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن) جنبش زنان افا نیکل / ترجمه ی کاووس بهزادی          
جنبش زنان به مثابه جنبش مقاومت به نظر می رسد که سرکوب زنان از زمانی که انسان به یاد می آورد، وجود داشته است. - اعتراضات زنان نیز برعلیه فرودستی اقتصادی، کنار گذاشتن از قدرت سیاسی و بر علیه کنترل مردان بر مناسبات جنسیتی نیز به همین اندازه قدمت داشته است.

بهمن یوسفی : زنده باد هشتم مارچ روز جهانی زن          
این دنیای نابرابر باید از بین برود. دخالت و نقش زنان در پیشبرد و پیروزی انقلابات و جنبشهای مردمی بخشی جدایی ناپذیر از مبارزه طبقاتی است. مبارزه و جنبشهای طبقاتی و آزادی انسان با دخالت زنان و تأثیرات بلامنازع آنان تاریخ را ورق می زند.
سیمین صبری / سویل سلیمانی / ترکمن گمیچی:
فمینیسم ایرانی و زنان اقلیت اتنیکی / بخش نخست زنان ترک آذربایجان
         
آیا فمینیسم ایرانی٬ جنبشی یکدست و همگن است؟ آیا دغدغه ها و مطالباتی که فمینیستهای ایرانی در کمپین ها٬ مقالات و سخنان خود مطرح میکنند٬ درون کل جنبش٬ یکسان و مشابه است یا تفاوت و گونگونی زنان ایران در اقلیتهای قومی و اتنیکی باعث لزوم تشکیل فمینیسم های منطقه ای و محلی شده است؟ سه تن از فعالان مسایل زنان ترک از منظرهای گوناگون به این مساله پرداخته اند.
اطلاعیه مشترکِ تشکلهای چپ در آمریکای شمالی بمناسبت هشت مارس روز جهانی زن          
گرامیداشت روز جهانی زن در هشتم مارس، ریشه در یک جنبش مبارزاتی برابری طلبانه دارد. این روز از زمانی که کارگران نساجی نیویورک برای بهبود شرایط کار و کسب حقوق اجتماعی برای کل زنان و در اعتراض به تبعیض و فرودستی زنان، محرومیت ، فشار کار و پائین بودن سطح دستمزد به خیابان ها آمدند، به عنوانِ روز جهانی زن مناسبت پیدا نمود.
چرا من فمینیست هستم؟
گفتگوی تلویزیونی ژان لویی سروان شرایبر با سیمون دوبوار، ترجمە: احمداسکندری
         
سیمون دوبوار! اگر ناچار شویم کتاب "جنس دوم" را جمعبندی کنیم در واقع کار دشواری خواهد بود. میتوان گفت کە کتاب دور این ایدە میچرخد کە "انسان زن متولد نمیشود، بلکە تبدیل بە زن میشود". این ایدە از زمان چاپ کتاب مرتبا تکرار میشود و من مایلم کە شما آنرا برایمان توضیح دهید.
درگذشت ژاندارک ایران، صفا پوینده مدیر عامل “موسسه آوای ماندگار دروازه غار”          
صفا پوینده موسس و مدیر عامل “موسسه آوای ماندگار دروازه غار” در گذشت. به گفته ی آرش پسر صفا پوینده، برادر او محمد جعفر پوینده اگر شهید راه مبارزه برای آزادی بیان شد، خواهرش شهید راه خدمتگزاری به کودکان و زنان اقشار کم وسع تهران بود. صفا پوینده به خبرنگار تلویزیون ایران گفته بود “ماندگار” چیزی حدود ۱۰۰۰ نفر زن و کودک را سواد آموخت،
شهناز نیکوروان : من چراغم را در آمد و رفتن همسایه ام افروختم در یک شب تاریک          
این روزها که جهان و به ویژه خاورمیانه در آتش حرص و طمع سودورزی امپریالیسم و دولت های جنگ افروز منطقه می سوزد، بحث راه حل ها و بی راه هایی که می تواند در دستیابی زنان به خصوص در این منطقه کارساز باشد، به چالش بزرگی پیش روی جنبش زنان تبدیل شده است.
فوائد، کارگرمکانیک: جنبش زنان به هیچ عنوان حیاط خلوت جنبش کارگری نیست          
از مجموعه سخنرانی های سمینار رابطه جنبش زنان و جنبش کارگری

اولین جنبشي كه در سال 57 در مقابل ستم و استثمار بیرون آمد، جنبش زنان بود ولی من کارگر گفتم، این ها را ول کن، مبارزه با امپریالیسم عمده است.

سمانه صدر: سرمایه داری متأخر و وضعیت زنان          
بحران‌های ادواری نظام سرمایه‌داری و تضادهای درونی منطق سرمایه، سازمان اجتماعی این نظام را ناگزیر می‌کند تا به منظور تسهیل انباشت و گردش سرمایه، سیاست‌های متفاوت و گاها متناقضی را در قبال نیروهای اجتماعی اتخاذ کند. این سیاست‌ها بنابر شرایط رونق یا رکود و منافع سرمایه و صاحبان آن طیفی از انعطاف و سازش با نیروها و گروههای دارای منافع متضاد تا سرکوب خشونت‌آمیز و استثمار مضاعف را در بر می‌گیرد. همچنین این سیاست‌ها منجر به نام‌گذاری‌های مختلفی برای دوره‌های تاریخی سرمایه‌داری شده است.
گروه ارغوان : دست‌های خالی، مسیر‌های بی‌ربط
«خانم‌ها، آستین‌ها را بالا بزنید، مجلس دهم نیازمند خانه‌تکانی است.»
         
این نه شعار کمپین یا حزبی کورجنس، که بخشی از ویدئو تبلیغاتی «کمپین تغییر چهره مردانه مجلس» است که زنان را دعوت به «آستین بالا زدن» و «خانه‌تکانی» می‌کند. این کمپین در بخش‌هایی از بیانیه‌اش از نیاز مجلس عبوس و مردانه به «طراوت» می‌گوید که قرار است با حضور زنان حاصل شود.

آرشیو مقالات